Taantuma ei ole markkinoijalle ahdistuksen aihe vaan mahdollisuus, kirjoittaa Aivelan yrittäjä Aino Pajukangas. Taloudellinen laskukausi pakottaa meidät oppimaan uutta keinoista, joilla voimme tavoittaa massat orgaanisesti, ilman muhkeaa mainosbudjettia.

Taantuma on totta, ja suomalainen yhteiskunta seisoo. Kansa ei enää kuluta vaan käpertyy koteihinsa maksamaan kallistuneesta ruoasta, energiasta ja asumisesta. Tässä tilanteessa moni on supistanut markkinointinsa minimiin ja elää hiljaiseloa odotellen aikoja parempia.

Ei hätää. Vaikka mainosbudjetti olisi leikattu tyhjiin, voi fiksu markkinoija saada olemattomallakin budjetilla paljon aikaan, jos tuntee somekanavien algoritmit ja on opetellut hyödyntämään tekoälyä työssään.

Taantuma on mahdollisuus tarttua digitaalista härkää sarvista. Algoritmit ja AI ovat ne taikakeinot, joilla härkä voidaan taltuttaa ja saada se kulkemaan silkkinarussa härkätaistelijan rinnalla.

Ja tähän pystyy kuka vain! Algoritmien toimintaperiaatteiden opettelu ja tekoälyn hyödyntäminen ovat jotain, jonka useimmat meistä voivat haltuunsa.

Jokaisen somekanavan algoritmi arvostaa vuorovaikutusta

Jokaisessa somekanavassa on omanlaisensa algoritmi, joka päättää, minkä tyyppistä sisältöä kukin käyttäjä näkee uutissyötteessään. Algoritmin tavoite on näyttää käyttäjälle vain mielekästä ja kiinnostavaa sisältöä.

Vaikka eri somekanavien algoritmien painotuksissa on eroja, niissä on ainakin yksi yhteinen perusperiaate: niin Linkedin, Instagram, Twitter kuin vaikkapa TikTok arvostaa sisältöjä, jotka saavat aikaan vuorovaikutusta.

Nyt jos koskaan onkin aika opetella luomaan postauksia, joiden parissa käyttäjä viihtyy pitkään ja jotka herättävät tunteita – saavat yleisön keskustelemaan, reagoimaan, oppimaan uutta, innostumaan ja jakamaan sisältöjäsi eteenpäin.

Algoritmit eri kanavissa arvostavat myös sitä, jos osallistut muiden keskustelunavauksiin. Yrityksen somekanava ei saisikaan olla vain yksisuuntaista tuuttaamista varten. Aktiivinen vuorovaikutus on se taikavoima, joka antaa viesteillesi ilmaista, orgaanista näkyvyyttä.

Älä siis julkaise jotain someen ja unohda julkaisua saman tien, vaan seuraa julkaisujasi, vastaa saamiisi kommentteihin ja kysy lisäkysymyksiä.

ChatGPT on todellinen monitoimityökalu

Alkuvuosi on antanut jokaisen markkinoijan käyttöön mullistavan työkalun, kun tekoälysovellusten määrä on räjähtänyt käsiin. Tekoäly, erityisesti suomen kieltä taitava ChatGPT, onkin markkinoijalle kuin monitoimiveitsi.

Mikäli olet sattunut elämään viime vuoden lopusta lähtien pullossa, etkä vielä tiedä, mikä on ChatGPT, tässä tekoälyn oma selvitys: ChatGPTon OpenAi-yrityksen kehittämä tekoäly, joka on koulutettu ymmärtämään ja tuottamaan kieltä. Sitä on koulutettu suurella määrällä tekstiä, joten se osaa vastata erilaisiin kysymyksiin, tarjota tietoa, ratkaista ongelmia ja keskustella ihmisen kanssa.

ChatGPT:n käyttämisestä sisällöntuotannossa on jo herännyt runsaasti mielipiteitä puolesta ja vastaan. Oli miten oli, siitä voi olla markkinoijalle iso apu niin sisältöjen ideoimisessa, tuotannossa kuin myös viimeistelyssä.

Näin tekoäly auttoi tämän tekstin kanssa

Tämäkin blogiteksti on syntynyt ChatGPT:n avustuksella. Olennaista tekoälyn käyttämisessä on kysyä siltä oikeanlaisia kysymyksiä.

Tekstiä kirjoittaessani käytin ensin aikaa luodakseni yhdessä ChatGPT:n kanssa mahdollisimman täsmällisen käskysarjan, promptin. Kun käskysarjaan oli määritelty tarkasti mm. toivotun blogikirjoituksen tyyli, kohderyhmä, kohderyhmän tiedon taso, tekstin mitta sekä painotettavat aiheet, annoin ChatGPT:n tehtäväksi luoda käskysarjan avulla viisi eri versiota tekstistä: yhden Jari Tervon, toisen Kari Hotakaisen ja kolmannen Mika Waltarin tyylillä.

Seuraavaksi analysoin ChatGPT:n tuotoksia ja otin tähän tekstiini mukaan mielestäni onnistuneimpia sanakäänteitä ja ajatuksia. Lopuksi annoin ChatGPT:lle uuden käskyn tuottaa kymmenen erilaista otsikkovaihtoehtoa. Tekstin työstäminen yhdessä tekoälyn kanssa säästi minulta varmasti tunnin verran työaikaa.

Voit tavoittaa massoja ilman mainontaa, jos olet rohkea

Markkinoijan ei tarvitse olla tekoälyn asiantuntija hyödyntääkseen sitä. Tekoälyn käyttämiseen ei tarvita muuta kuin uteliaisuutta. Aloita pienestä, kokeile erilaisia tekstityyppejä sekä tyylilajeja ja seuraa, miten yleisösi reagoi niihin.

Niin somen kuin myös tekoälyn kohdalla avain menestykseen onkin rohkeus. Algoritmien tunteminen ja ChatGPT ovat tehokkaita työkaluja, jotka oikein käytettynä voivat auttaa tavoittamaan massoja ilman maksullista mainontaa.

Tuloksekas markkinointi ei siis ole rahasta kiinni, vaan ymmärryksestä ja oikeanlaisista työkaluista. Tärkeintä on, että et lamaannu haasteiden keskellä, vaan näet taantuman mahdollisuutena oppia uutta ja otat reippaasti härkää sarvista.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppalehden Viivan alla -blogissa 12.6.2023

Mitä seuraavaksi?

Kuuntele postauksen ääniversio: