Viestintä ja markkinointi ovat muutoksen kourissa. Iso muutoksen pyörä pyörii erityisesti PR-työn ja ansaitun medianäkyvyyden saralla. Alkaneena vuonna PR:ssä kannattaa keskittyä henkilökohtaisiin tarinoihin ja tekoälyn hyödyntämiseen.

Kurkkasimme kristallipalloomme nyt, kun vuosi 2024 on jo hyvässä vauhdissa. Mitä siellä näkyi PR:n ja ansaitun medianäkyvyyden osalta?

Ainakin se, että henkilöhaastattelujen arvo ansaitussa mediassa säilyy, samalla kun massapostitukset vähenevät ja tekoälyn rooli PR-työssä kasvaa. Tässä artikkelissa valotamme myös sosiaalisen median vaikutusta uutisaiheiden lähteenä ja PR:n monipuolista roolia markkinointiviestinnässä.

Kurkataanpas siis yhdessä kristallipallon näkymiin: alkaneen vuoden isoihin trendeihin!

1. Henkilöhaastattelu pitää arvonsa ansaitussa mediassa

Yhä harvempi media-artikkeli syntyy jatkossakin pelkän pressitiedotteen pohjalta.

Erityisesti henkilöhaastatteluista on melko turhaa julkaista tiedotetta. Kiinnostavat henkilötarinat päätyvät mediaan toista kautta: niiden inspiraationa ovat somekeskustelut tai räätälöidyt juttuvinkit.

Kiinnostavat, sanavalmiit asiantuntijat ovat edelleen haluttuja haastateltavia. Vaikka toimitukset toimivat yhä niukemmin resurssein, toimittajat tekevät edelleen henkilöhaastatteluja vuonna 2024. Haastatteluista toimittaja saa syvällisempiä näkemyksiä ja ideoita myös jatkojuttuihin.

Suuri osa haastatteluista tapahtuu puhelimitse tai videopalaverissa. Sen lisäksi media usein haluaa tavata haastateltavan – vähintään kuvausta varten. Kunnon henkilöhaastatteluun laatumedia haluaa aina ottaa omat kuva.

Yritysten on siis syytä varautua siihen, että asiantuntijat ovat käytettävissä haastatteluja varten. Ansaittu medianäkyvyys on niin arvokasta, että jos toimittaja soittaa, kaikki muu on syytä laittaa sivuun.

2. Massapostitus tuo ansaittua medianäkyvyyttä vain harvoin

Eksklusiivinen, tiettyä mediaa varten räätälöity juttuvinkki on se, mitä media arvostaa.

Jos kaipaat ansaittua medianäkyvyyttä, vältä massapostituksia, joissa sama aihe ja identtinen aineisto lähetetään yhtä aikaa monille tiedotusvälineille. Massatiedotteiden sijaan media haluaa kertoa kohdennetuja tarinoita, jotka on suunnattu median omille lukijaryhmille.

Laadun korostaminen määrän sijaan on siis PR-työn mantra tänä vuonna.

3. Tekoäly muuttaa myös PR-työtä perustavanlaatuisesti

Tekoälyn integroiminen PR- ja suhdetoiminnan ammattilaisten työhön tarjoaa mahdollisuuksia tehostaa toimintaa ja luoda entistä vaikuttavampaa viestintää. Tekoälyn hyödyntäminen on viestintäalalla jo välttämättömyys eikä lisähyöty.

Tekoäly vaikuttaa PR-alalla muun muassa seuraaviin asioihin:

  • Automaatio ja tehostaminen: Tekoäly voi automatisoida rutiininomaisia tehtäviä kuten mediatiedotteiden jakelua ja seurantaa ja näin vapauttaa ammattilaisten aikaa strategisempiin ja luovempiin tehtäviin.
  • Data-analytiikka ja oivallukset: Tekoäly voi analysoida suuria tietomääriä nopeasti ja tarjota syvällisiä oivalluksia ihmisten käyttäytymisestä, mieltymyksistä ja trendeistä. Tämä auttaa PR-ammattilaisia ymmärtämään paremmin kohdeyleisöään ja räätälöimään viestintästrategioita tehokkaammin.
  • Kriisinhallinta: Tekoälyn avulla voidaan seurata reaaliaikaisesti sosiaalista mediaa ja muita kanavia mahdollisten mainekriisien varalta. Nopea reagointi ja tehokas viestintä kriisitilanteissa ovat ehdoton edellytys maineenhallinnassa. 
  • Sisällöntuotanto: Vaikka korkealaatuinen, luova sisällöntuotanto on edelleen pitkälti ihmisten käsissä, tekoäly voi auttaa esimerkiksi uutisten keräämisessä, aineistojen luonnostelussa, otsikoinnissa ja oikeinkirjoituksen ja kieliasun tarkistamisessa. 

4. Yhä useampi juttuaihe poimitaan somesta

LinkedIn, viestipalvelu X sekä jälkimmäisen kilpailijat kuten Bluesky tai Threads ovat toimittajille lähteitä, joista poimitaan ajankohtaisia uutisaiheita. Lisäksi ne ovat kätevä kanava, jolla yhä useampi asiantuntija tai yrityksen edustaja ottaa yhteyttä tiedotusvälineisiin.

Vaikka viestipalvelu X (entinen Twitter) on muuttunut keskusteluilmapiiriltääm kovin negatiiviseksi, on se edelleen toimittajien, useiden viranomaisten, yritysten ja myös viestinnän ammattilaisten käytössä.

X:n lisäksi yhä useampi organisaatio panostaa aktiivisesti Linkediniin etsiessään viestipalvelu X:lle vaihtoehtoja. Linkedinissä käydään vilkasta ja asiallista keskustelua, sillä alustan toimintaa ohjaava algoritmi suosii monipuolisia kommentteja.

5. PR on vain paletin yksi sävy

Ansaitun median rinnalla kaikkien markkinointiviestintäkanavien monipuolinen käyttö tukee PR- ja suhdetoimintaa.

Kun brändi on aktiivinen ja esillä sosiaalisessa mediassa, jakaa alastaan asiantuntijasisältöä verkkosivuillaan ja kun yrityksen henkilöstö vie työnantajastaan viestiä somessa, voi brändi sanoa olevansa hereillä.

Jos toimittaja kiinnostuu yrityksestä, hän tarkistaa virallisista lähteistä kuten kaupparekisteristä yrityksen perustiedot mutta lisäksi hän tutkii yrityksen omat kanavat. Journalistit ovat yksi merkittävä sidosryhmä, jota varten parhaimmassa tapauksessa verkkosivuilla on erillinen, oma osio.

Kaivataanko teillä apukäsiä tai -aivoja markkinointiin tai viestintään? Varaa maksuton sparrauspuhelu, niin jutellaan, josko voisimme olla avuksi!

Mitä seuraavaksi?